Federal Authentication Service (FAS)

Omschrijving

Via de Federal Authentication Service (FAS) worden personen geauthentiseerd zodat ze toegang kunnen krijgen tot beveiligde online overheidstoepassingen.

Kenmerken

  • Drie verschillende veiligheidsniveaus volgens de gevoeligheid van de informatie:
    • gebruikersnaam en wachtwoord
    • gebruikersnaam, wachtwoord en token
    • elektronische identiteitskaart met pincode
  • Authenticatie bij verbinding met een toepassing
  • Ondersteuning bij de implementatie van de dienst
  • Ondersteuning tijdens het gebruik van de dienst

Attribute Publication Service

  • Ophalen van attributen van een gebruiker bij één of meer betrouwbare bronnen die zich bevinden bij andere overheidsinstellingen (i.e., Rijksregister, KSZ en KBO)
  • Meesturen van de opgevraagde attributen naar de vragende overheidstoepassing in het kader van een geslaagde authenticatie

Gebruikers

Alle overheidsdiensten en –instellingen die een beveiligd authenticatieproces willen voor hun toepassingen:

  • Federale overheidsdiensten en –instellingen
  • Gemeenschappen en gewesten
  • Provincies, gemeenten en OCMW’s
  • Ondernemingen of personen die een opdracht voor de overheid uitvoeren

Voorwaarden

  • Aanvraag bij Fedict Service Desk
  • Afsluiten gebruiksovereenkomst

Toegang en ondersteuning

  • 24 uur op 24, 7 dagen op 7 toegankelijk
  • Ondersteuning voor overheidsdiensten en -instellingen van maandag tot vrijdag, telkens van 8 tot 18u (op openingsdagen van de federale overheid)
  • Ondersteuning voor de eindgebruiker van maandag tot vrijdag, telkens van 8 tot 22u (op openingsdagen van de federale overheid), en op zaterdagen, zondagen en feestdagen van 8 tot 18u.

Voor meer informatie of om de dienst te gebruiken, kunt u contact opnemen met de Fedict Service Desk op servicedesk@fedict.belgium.be met vermelding van de referentie ‘S001 - FAS’.