Rollenbeheer

Omschrijving

De dienst Rollenbeheer geeft toegangsbeheerders de mogelijkheid om rollen te beheren. Een rol geeft toegang tot een online overheidstoepassing.
Het beheer van de rollen loopt via de toepassing Rollenadministratie. In deze toepassing kan de toegangsbeheerder rollen toekennen aan gebruikers die vervolgens gebruik kunnen maken van de online overheidstoepassing.

Kenmerken

  • Een federaal toegangsbeheerplatform voor publieke e-gov toepassingen
  • Drie onderscheiden contexten: Ondernemingen, Ambtenaren en Onafhankelijke
  • Rollen die alleen toegekend kunnen worden door een specifieke groep beheerders voor een specifieke applicatie binnen een van de drie contexten
  • Twee verschillende veiligheidsniveaus van de toepassing volgens de gevoeligheid van de informatie:
    • gebruikersnaam, wachtwoord en token
    • elektronische identiteitskaart met pincode
  • Authenticatie bij verbinding met een toepassing
  • Ondersteuning bij de implementatie van de dienst
  • Ondersteuning tijdens het gebruik van de dienst

Gebruikers

Alle overheidsdiensten en –instellingen die een beveiligd toegangsbeheer willen voor hun toepassingen:

  • Federale overheidsdiensten en –instellingen
  • Gemeenschappen en gewesten
  • Provincies, gemeenten en OCMW’s
  • Ondernemingen of personen die een opdracht voor de overheid uitvoeren

Voorwaarden

  • Aanvraag bij Fedict Service Desk
  • Afsluiten gebruiksovereenkomst

Toegang en ondersteuning

  • 24 uur op 24, 7 dagen op 7 toegankelijk
  • Ondersteuning voor overheidsdiensten en -instellingen van maandag tot vrijdag, telkens van 8 tot 18u (op openingsdagen van de federale overheid)
  • Ondersteuning voor de eindgebruiker van maandag tot vrijdag, telkens van 8 tot 22u (op openingsdagen van de federale overheid), en op zaterdagen, zondagen en feestdagen van 8 tot 18u.

Voor meer informatie of om de dienst te gebruiken, kunt u contact opnemen met de Fedict Service Desk op servicedesk@fedict.belgium.be met vermelding van de referentie ‘S009 - Rollenadministratie’.